DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
24. aprīlī, 2024
Lasīšanai: 2 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tiesu sistēma

Sāk izskatīt lietu par normām, kas izslēdz iespēju iegūt vispārējo izglītību mazākumtautību izglītības programmās valsts un pašvaldību izglītības iestādēs

Šodien, 24. aprīlī, Satversmes tiesa sāk izskatīt lietu par 2022. gada 29. septembra likuma „Grozījumi Izglītības likumā” 1., 5., 6. un 12. panta, ciktāl ar to likuma pārejas noteikumi papildināti ar 102. punktu, un 2022. gada 29. septembra likuma „Grozījumi Vispārējās izglītības likumā” 4. panta pirmās daļas un 6. panta atbilstību Satversmes 1. un 114. pantam.

Ar apstrīdētajām normām izslēgta iespēja iegūt pirmsskolas un vispārējo pamatizglītību mazākumtautību izglītības programmās. Šīs normas stājas spēkā attiecīgi 2023. gada 1. septembrī, 2024. gada 1. septembrī un 2025. gada 1. septembrī atkarībā no izglītības programmas un mācību gada, kurā paredzēts uzsākt vai turpināt mācības.

Lietā apvienotas vairākas konstitucionālās sūdzības. Pieteikuma iesniedzēji iepriekš ieguvuši vai pirms pārejas perioda beigām iegūst pirmsskolas izglītību vai pamatizglītību mazākumtautību izglītības programmā. Apstrīdēto normu dēļ pieteikuma iesniedzējiem vairs nebūšot iespējams iegūt izglītību arī dzimtajā mazākumtautību valodā. Ar mazākumtautību interešu izglītības programmu netikšot nodrošināta iespēja pienācīgi apgūt mazākumtautību valodu, kultūru un identitāti. Pieteikuma iesniedzēji esot paļāvušies, ka iepriekšējā izglītības reforma būs pēdējā valsts valodas lietojuma reforma mazākumtautību skolās. Pēc pieteikuma iesniedzēju ieskata apstrīdētās normas neatbilst Satversmes 1. pantā ietvertajam tiesiskās paļāvības principam, kā arī Satversmes 114. pantam.

Satversmes tiesa lietu izskata rakstveida procesā. Nolēmums jāpieņem ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc Satversmes tiesas sēdes.

Saistītā lieta: 2023-15-01

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI